معرفی کامل انواع گیت کنترل تردد و بررسی مزایا و معایب

گیت کنترل تردد Traffic control gate برای کنترل نفرات در اماکن پرتردد به کار می رود. ساختار گیت کنترل تردد با ترکیبی از تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی شکل می‌گیرد.
گیت کنترل تردد Traffic control gateبطور کلی برای مدیریت و کنترل نفرات در اماکن پر تردد مانند ایستگاه‌های اتوبوس رانی، ایستگاه های مترو، شرکت ها و سازمان ها، بیمارستان ها، مراکز تجاری و صنعتی ، فرودگاه ها و در برخی از ادارات و مراکز دولتی که رفت و آمد زیادی در آنجا صورت می گیرد، به کار گرفته می شوند.
ساختار و عملکرد گیت کنترل تردد با ترکیبی از تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی شکل می‌گیرد همچنین این گیت ها به سیستمی مجهز هستند که بوسیله آن، مدیریت می شوند تا به نحو احسن کار کنند.
گیت کنترل تردد با سیستم های گوناگونی در بازار یافت می شوند که از لحاظ مکانی که در آن نصب و استفاده می شوند، چگونگی اجازه دسترسی به افراد، نحوه کارکرد مکانیکی و ظاهر، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که در زیر ویژگی های 6 نوع از انواع گیت ها را ذکر می کنیم:

1)گیت کنترل تردد 3 اهرمی یا 3 شاخه :

این گیت می تواند به عنوان گیت اصلی کنترل تردد در درب های ورودی و خروجی استفاده شود همچنین می تواند به برقراری نظم و امنیت در ورود و خروج افراد در ساختمان های صنعتی، ادارات و مجموعه های ورزشی و مکان های پر تردد کمک به سزایی بکند .نحوه کار کرد گیت کنترل تردد ورود و خروج 3 اهرمی به گونه ای هست که می تواند افراد را حتی در شلوغ ترین ساعات کار ادارات و شرکت ها با نظم و ترتیب کنترل کند. این گیت با کمک دستگاه‌ کنترل ورود و خروج کارتی، دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی و یا دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره، می توانند یک سیستم کاملی برای کنترل ورود و خروج تشکیل دهند همچنین می توانند به سازمان ها ، مراکز آتشنشانی و پلیس متصل شوند تا در مواقع بحرانی مانع خروج افراد از ساختمان نشوند.
حالت بازدارنده 3 شاخه این گیت کنترل تردد تنها با فشار پای عابر به شاخه بالایی، اجازه عبور افراد را می‌دهد و وقتی شاخه اول پایین می آید، شاخه بعدی به سمت بالا حرکت می کند تا مانع ورود فرد دوم شود.
این گیت کنترل تردد باید بوسیله کارکنان حراست تحت نظارت قرار بگیرند زیرا افراد قانون گریز می‌توانند از بالای آن عبور کرده و نظم و آرامش را بر هم زنند.

2) گیت کنترل تردد شیشه ای سریع:

پایه های این گیت کنترل تردد را معمولا از جنس مواد سخت مانند فلز آهن می سازند تا در جای خود ثابت بایستند، درهای آن نیز از شیشه ساخته می شود تا به راحتی باز و بسته شود. نحوه قرار‌گیری در های شیشه ای بصورت خطی بوده که به وسیله موتور های متحرک باز و بسته می‌شوند.
این گیت کنترل تردد را می توان به صورت خطی کنار یکدیگر قرار داده و مسیر بزرگی برای تردد افراد بوجود آورد. این گیت کنترل ورود و خروج گزینه مناسبی برای کنترل افراد در مکان هایی مثل ایستگاه های مترو و قطار و فرودگاه ها هستند و بیشتر برای جنبه نظم دهی کاربرد دارند نه مسائل امنیتی.

3) گیت های کنترل تردد امنیتی یا تمام قد:

این گیت کنترل تردد چنان که از نام آنها مشخص است، برای مسائل امنیتی کاربرد دارند. ساختار آنها به گونه ای است که همه قسمت ورودی یا خروجی را پوشش می دهد، از مواد بسیار مقاوم ساخته می شوند و به هیچ وجه، افراد نمی توانند از بالا یا کناره های آن عبور کنند.
در هر بار باز شدن درب آن، فقط یک نفر می تواند وارد یا خارج شود. این گیت کنترل تردد معمولا دارای 3 باله هستند که وقتی یک نفر در داخل یکی از باله ها قرار می گیرد، نفر دیگری نمی تواند به وسیله آن جابجا شود.
با توجه به کارکرد امنیتی که این گیت ها دارند، استفاده از دستگاه تشخیص هویت مانند دستگاه های حضور و غیاب کارتی، دستگاه تشخیص هویت اثر انگشتی و تشخیص چهره در آنها ضروری به نظر می رسد.
این گیت کنترل تردد به واسطه ساختاری که دارند بیشتر در اماکن نظامی، امنیتی، سفارت خانه ها و هر مکان دیگری که به سطوح بالای امنیت نیاز داشته باشد، کاربرد دارند. قیمت گیت کنترل تردد تمام قد در مقایسه با سایر گیت های کنترل تردد، زیاد و سرعت عبور مرور در آنها پایین است.

4)گیت کنترل تردد باله ای یا لوله ای:

ساختار و نحوه کارکرد این گیت کنترل تردد شبیه به گیت های شیشه ای سریع است با این تفاوت که در این گیت کنترل تردد ، درب ها به سمت جلو باز می شوند و فضا و عرض بیشتری برای تردد بوجود می آورند.
در مکان هایی مثل فرودگاه ها و فروشگاهها که تردد چرخ دستی و کالسکه زیاد صورت می گیرد، می توان از گیت کنترل تردد باله ای به تنهایی یا در کنار سایر گیت ها استفاده برد.
باله های این گیت کنترل تردد را می توان از جنس شیشه برای مکان های عمومی و یا از جنش فلز برای مکان های صنعتی، طراحی کرد.

5)گیت کنترل تردد گردان:

گیت کنترل تردد گردان با توجه به ساختار و زیبایی ظاهری که دارند، توجه مشتریان زیادی را به خود جلب می کنند. مواد تشکیل دهنده آنها معمولا از جنس فلز خاص و شیشه می‌باشد که دارای یک میله مرکزی بوده و سه باله با زاویه 120 درجه نسبت به یکدیگر به میله مرکزی متصل هستند.
وقتی که فرد در داخل محور قرار می گیرد، با نیرویی که به باله ها وارد می کند، باله ها را به حرکت در آورده و از یک طرف به طرف دیگر هدایت می شود. این گیت کنترل ورود و خروج هم مانند بعضی از گیت ها، فقط از لحاظ نظم دهی کاربرد دارند و از نظر ایجاد امنیت، به مراتب کاربرد کمتری دارند.
زیبایی ظاهری که گیت کنترل تردد گردان از آن برخوردار هستند، باعث می شود تا در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان ها از این گیت در شرکت یا سازمان و محل کار خود، استفاده کنند.

6)گیت کنترل تردد کشویی پره ای:

نوع دیگری از گیت کنترل تردد افراد می باشد که از پایه های فلزی محکم و درب های شیشه ای ساخته می‌شوند . نحوه حرکت درب ها از بالا به پایین و بالعکس می باشد که وقتی این درب ها به سمت پایین حرکت می کنند ، به فرد اجازه عبور داده می شود و بازگشت آنها به حالت اولیه مانع از تردد فرد می شود.
از این گیت کنترل تردد کشویی می توان در فرودگاه ها، ادارات و مکان های پر رفت آمد استفاده کرد.